Virtuaalitodellisuuden sovellukset arkielämässä

Virtuaalitodellisuus tekee tuloaan yhä vahvemmin ja ainakin monien visionäärien mielestä tulee osaksi matti- ja maijameikäläisten arkista elämää. Kyse ei ole pelkästä kalliista ylellisyystuotteesta – tässä artikkelissa tutustumme tarkemmin VR-tekniikan arkisiin sovelluksiin. Osa jo todellisuutta, osa sitä ehkä hyvinkin pian.

Pelaamisen vallankumous

Kenellekään ei varmasti ole ollut ainakaan Supercellin miljardikauppojen jälkeen epäselvää, etteikö pelaaminen voi olla isoa bisnestä. PC- ja konsolipelaaminen on yksi niistä arkielämän osa-alueista, joissa virtuaalitodellisuus on jo hyvin tavallinen tapa kokea asioita. Laajojen väkijoukkojen tietoisuuteen VR-tekniikka tuli lisättyä todellisuutta hyväkseen käyttävän Pokemon GO -kännykkäpelin kautta – Suomessakin kadut täyttyivät puhelimen näytöltä näkyviä Pokemoneja jahtaavista kansalaisista.

Myös rahapelaamiseen virtuaalitodellisuus on tullut yhä vahvemmin mukaan. Esimerkiksi useat nettikasinot käyttävät jo Oculus Rift -laitteistoa hyväkseen aidontuntuisen VR-kasinoympäristön luomiseen. Duelz casino ei käytä varsinaista (vielä melko hintavaa) VR-laitteistoa hyväkseen, mutta on tuonut rahapeleihin eräänlaisen roolipelaamisen kautta uuden, keinotekoista todellisuutta hyödyntävän pelillistämisen elementin mukaan.

Lääketiede muuttuu yllättävin tavoin

Jo pitkään on puhuttu etäkirurgian mahdollisuuksista – huippukirurgit ovat harvassa, ja heidän aikansa kuluu usein turhaan lentämiseen ympäri maailman. Kovaa vauhtia yleistyvä 5G-tekniikka ja etäyhteyden muodostaminen jopa toisella puolen maailmaa sijaitsevaan leikkaussaliin saattaa muuttaa kirurgian alaa pysyvästi. Kirurgi voi VR-tekniikan avulla olla leikkaussalissa läsnä tulevaisuudessa etänä.

Ehkä hieman yllättäen myös mielenterveyden hoitamiselle virtuaalitodellisuudella voi olla paljon annettavaa. Lontoolaisen King’s Collegen tutkijat ovat käyttäneet virtuaalitodellisuutta kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoitoon, ja ensimmäiset Virtual Reality Lab -tutkimusyksikössä saadut tulokset ovat olleet erittäin lupaavia. Potilaat voivat liikesensoreita käyttäen altistua sellaisille ympäristöille, joissa heidän oireensa esiintyvät, virtuaalisesti.

Etätyö yleistyy ja helpottuu

Varsinkin yksityinen sektori on jo vuosikausien ajan ollut innokkaana tarttumassa etätyön mahdollisuuksiin. VR-tekniikan yleistymisen ja kehittymisen myötä etätyön ei kuitenkaan enää tarvitse tarkoittaa pelkkää läppärityöskentelyä koti- tai mökkitoimistosta käsin. VR-sovellusten avulla etätyöläinen voi fyysisestä sijainnistaan huolimatta olla yhä tiiviimmin missä tahansa sijaitsevien työtiimien kanssa yhteydessä.

Google Hangoutsin tai esimerkiksi Zoomin kaltaiset virtuaaliset huoneet voivat luoda jaettuja tiloja ympäri maailmaa tuleville työntekijöille ja osapuolille. Samalla myös erilaisia työtiloja ja laitteistoja esittelevien yritysten tehtävä helpottuu – yksi esimerkki tästä on BetterCloud-yhtiön luoma virtuaalisten 360 asteen toimistokierrosten palvelu.

Taitelijat omaksuvat virtuaalitodellisuuden

Myös taiteen ja kulttuurin kentällä VR-tekniikka tarjoaa miltei rajattomat mahdollisuudet. Jo pitkään taidemuseot ovat pyrkineet muuttamaan kävijäkokemusta monipuolisempaan suuntaan pelkästä taulujen tuijottelusta poispäin. Moderni taide on jo itse asiassa vähintään 1970-luvulta lähiten käyttänyt multimediaa esitystapana ja välineenä – taiteen kenttää voi pitää jopa edelläkävijänä uuden tekniikan käyttöönotossa.

Yksi esimerkki VR-tekniikkaa käyttäneistä taiteilijoista on amerikkalainen Giovanni Nakpil, joka itse luonnehtii taidettaan VR-veistostaiteeksi. Muun muassa Industrial Light and Magic -elokuvaefektistudiolle työskennellyt Nakpil on luonut hyvin todentuntuisia 3D-malleja, joita katsojat voivat kokea VR-laseja käyttäen.

Shoppailu ja kaupankäynti murroksessa

Verkkokauppa on, kuten tiedämme, saanut monet kivijalkamyymälät sulkemaan ovensa ympäri maailman. Fyysisistä myymälöistä on tullut monille asiakkaille vain paikka, jossa tuotteita käydään katsomassa ja kokeilemassa ennen lopullista verkosta tehtävää ostosta. VR-tekniikka voi eliminoida tämänkin osa-alueen modernista ostoskokemuksesta.

Nykyisin monissa verkkokaupoissa joutuu tyytymään lähinnä kaksiulotteisiin tuotekuviin esikatselunäkymässä. VR-lasien yleistyessä verkkokaupassa voi päästä tutkimaan tuotteita vailla keinotekoisia rajoitteita täydellisessä 3D-ympäristössä – vaikkapa huonekaluostoksia tehdessä voit asettaa verkkokaupan valikoimassa olevat huonekalut omaan huoneeseesi ja testata erilaisia sisustusjärjestelyjä.

Virtuaalitodellisuuden todellinen läpimurto on hyvin lähellä, ja meillä saattaa olla vasta kalpea aavistus siitä, miten perusteellisesti se muuttaa arkielämäämme. Kysymyksessä voi olla www:n tulon kaltainen digitaalinen vallankumous.